Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΙΣΣΑΒΟΥ

                                                ΠΑΡΕΛΘΟΝ
  
 Η Όσσα είναι ένα από τα βουνά του νομού Λάρισας και βρίσκεται εξ ολοκλήρου, στα όρια του νομού. Από τον  11ο μ.Χ. αιώνα και μετά είναι γνωστή ως Κίσσαβος, στα βυζαντινά χρόνια λεγόταν και Όρος των Κελλίων, εξαιτίας των πολλών μοναστηριών, μοναχών και ασκητών.
Ένα μεγάλο μέρος του Κισσάβου αποτελούσε μέρος μοναστικού κέντρου το οποίο καλούταν «Όρος των Κελλίων». Το όνομα αυτό προέρχεται από τα πολλά κελιά, ασκηταριά αλλά και βυζαντινές μονές που βρισκόταν σε όλη την περιοχή. Στο βουνό των Κελλίων, βάση πηγών αναπτύσσεται ο Μοναχισμός από τον 9ο έως τον 14ο αιώνα. Πολλές μορφές, οργανωτές του μοναχικού ιδεώδους πέρασαν και ασκήτεψαν στην περιοχή.

      Στο βουνό, κατοικούσαν κατά την αρχαιότητα Μάγνητες των οποίων η χώρα (Μαγνησία) άρχιζε από τις εκβολές του Πηνειού και κατέληγε στη χερσόνησο των Τρικέρων. Συνδέεται με τις Νύμφες, με τη λατρεία της Δήμητρας, με τον Ασκληπιό, με τον Ηρακλή (ο μύθος θέλει εδώ να άφησε την τελευταία του πνοή), με το Φιλοκτήτη (εδώ έζησε ο ήρωας του Τρωικού πολέμου), με το Μ. Αλέξανδρο κ.ά. Από τον αρχαιολογικό πλούτο του Κισσάβου εκείνο που μπορεί να δει κανείς σήμερα είναι κυρίως μοναστήρια, ναοί και υπολείμματα κάστρων, αρκεί να επισκεφτεί τα παραδοσιακά χωριά του βουνού Αμπελάκια, Σπηλιά, Ομόλιο, Καρίτσα, Σκλήθρο, Σωτηρίτσα κ.ά. και να περιπλανηθεί, αναζητώντας, στα μονοπάτια του.
Υπήρξε στο παρελθόν, καταφύγιο ασθενών, παραθεριστικό κέντρο εύπορων αστών, οι οποίοι, επιδίωκαν να απολαμβάνουν την ανατολή του ήλιου στο Αιγαίο.


                                        ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

Στη μυθολογία, η αναφορά του ονόματος της Όσσας, γίνεται όταν ο Ώτος και ο Εφιάλτης, γιοι του Αλωέως, και ακτιβιστές από το τρίτο γένος, θέλησαν να διεκδικήσουν την εξουσία του Δία. Πήραν λοιπόν το Πήλιο, λέει η μυθολογία, και το κάθισαν επάνω στην Όσσα, για να μπορέσουν να ανέβουν στον Όλυμπο και να καταλύσουν τους θεούς. Φυσικά ο Δίας, ο θεός των θεών, εξεμάνη και τους τιμώρησε. Αν και από τον 'Ομηρο το βουνό δεν χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης, αφού οι περισσότερες περιγραφές αφορούν στο θεϊκό Όλυμπο, οι ξένοι περιηγητές, που το επισκέφτηκαν κατά καιρούς, το μνημονεύουν στα διάφορα έργα τους.

1 σχόλιο: